Następca modelu 126p. Samochód, który po raz drugi zmotoryzował Polskę – tym razem demokratyczną. Jak sprawuje się dziś gdy najmłodsze egzemplarze są bliskie osiągnięcia pełnoletności?
Fiat Cinquecento zaprezentowany został na początku grudnia 1991 roku w Rzymie, a już tydzień później został pokazany w Warszawie. To wydarzenie pokazuje jak ważnym rynkiem dla włochów była Polska. W 1992 roku Fiat przejął od rządu polskiego FSM w wyniku czego powstała spółka Fiat Auto Poland,a FSM Cinquecento zaczęto sprzedawać jako Fiat Cinquecento. Produkcję zakończono we wrześniu 1998 roku po wyprodukowaniu 1 102 684 egzemplarzy z czego ponad 863 000 wyeksportowano.
Cinquecento było oferowane tylko w jednej wersji nadwoziowej – 3 drzwiowy kanciasty hatchback. Nadwozie małego Fiata było przez cały okres produkcji cynkowane dzięki czemu egzemplarze, które niebyły poddane naprawom blacharskim do dziś są w dobrej kondycji chociaż z racji na wiek zaleca się wnikliwą weryfikację. Ogromnym plusem jest dobre przeszklenie nadwozia co w połączeniu z niewielkimi rozmiarami sprawia, że zaparkowanie nawet na najciaśniejszym z parkingów nie sprawi problemów.
Gama silnikowa „pięćsetki” opiera się na trzech jednostkach benzynowych o pojemności 0.7l , 0.9l i 1.1l. Najmniejszy z nich wywodzi się bezpośrednio z… Fiata 126p Bis o mocy 31KM lub 30KM(w wersji z katalizatorem) to propozycja dla osób, które nie wyjeżdżają za miasto. Mizerne osiągi są rekompensowane przez niewielkie spalanie pod warunkiem… prawidłowego serwisowania. Najmniej bezproblemowe są odmiany z polskim gaźnikiem FOS lub niemieckim Webber za to najoszczędniejsza z elektronicznym Aisan-em.
Silnik o pojemności 903 ccm lub 899 ccm(wprowadzony ze względu na przepisy podatkowe) w Cinquecento to dobra propozycja dla osób mieszkających poza miastem i potrzebujących taniego środku transportu. 39/41KM pozwala na osiągnięcie pierwszej „setki” w 18s i rozpędzić się do 140km/h. Żadnym problemem nie jest założenie instalacji gazowej co jeszcze bardziej obniża koszty eksploatacji. Niestety egzemplarze z LPG często mają przebiegi dochodzące do 300 000 km.
Od 1994r w sprzedaży była dostępna wersja sporting. Silnik 1.1 FIRE zblokowany ze skrzynią o krótkich przełożeniach zapewniał bardzo dobre osiągi. Pierwsza setka na liczniku pojawia się po 13s, a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na 150km/h. Wersje z tym silnikiem są niezwykle łatwe w tuningu mechanicznym(bez problemów można osiągnąć ok 70KM) jak i w naprawach. Niestety to spowodowało częste wykorzystywanie tych samochodów w amatorskich rajdach KJS co skutecznie ograniczyło podaż dobrych egzemplarzy. Spalanie jest ściśle związane ze sposobem eksploatacji, może spalić trochę ponad 5 litrów ale i 10 nie będzie problemem.
Zawieszenie w Cinquecento to konstrukcja niezależna z przodu jak i z tyłu. Jest miękkie, dobrze wybiera nierówności ale cechuje się głośną pracą nawet gdy nie ma żadnych luzów. Nadwozie mocno wychyla się na zakrętach lecz w razie wystąpienia poślizgu bez problemu można go opanować. Hamulce bezproblemowo zatrzymują samochód i są tanie w serwisowaniu, jedynie hamulec pomocniczy sprawia problemy.
Zalety:
- łatwość manewrowania
- niskie koszty eksploatacji
- cynkowane nadwozie
Wady:
- niewielki bagażnik
- spartańskie wykończenie
- słabe wyposażenie
Reasumując Cinquecento to samochód do bólu oszczędny, idealny dla kogoś kto traktuje samochód wyłącznie jako przedmiot do przemieszczania się.