Volkswagen Golf istnieje już na rynku od 40 lat. W ciągu tych 4 dekad wyprodukowano 30 milionów egzemplarzy. Najnowsze modele są modelami generacji 7.
Volkswagen Golf to flagowy produkt zakładów Volkswagena w niemieckim Wolfsburgu. Historia pojazdu, którego nazwa pochodzi od nazwy prądu morskiego- Golfstromu zaczęła się w 1974 roku. Od tego momentu w łącznie 5 zakładach na całym świecie wyprodukowano 30 milionów egzemplarzy. Golf powstał jako następca kultowego Garbusa, który został wyprodukowany w liczbie 21,5 miliona egzemplarzy.
Po latach królowania Garbusa na światowych drogach nadszedł czas na coś innego- na pojazd z silnikiem zamontowanym poprzecznie z przodu i z napędem na przednią oś. Zaprojektowany przez Giorgio Giugiaro i zespół Volswagen Design Golf I stał się światowym hitem, który miał kontynuować sukces Garbusa. I tak też się stało już dwa lata po uruchomieniu seryjnej produkcji z taśm montażowych zjechał milionowy Golf I. Do wersji podstawowej dołączył Golf GTI (1976 rok), Golf Cabriolet (1979 rok), Golf GTD (1982 rok).
Czytaj także: Terenowe pojazdy FSC!
Sukces ”jedynki” był tak duży, że już w 1983 roku wypuszczono na rynek drugą generację modelu- Golf II. Wraz z tą generacją w Golfie oferowany był po raz pierwszy regulowany katalizator (1983 rok), system ABS (1986) oraz wspomaganie układu kierowniczego. Pojawił się także VW Syncro (1986) z napędem na obie osie.
Wraz z wejściem w dekadę lat ’90 VW wchodzi w motoryzacyjny świat z nową generacją Volkswagena Golfa- Golfa III. ”Trójka” była początkiem ery bezpiecznych pojazdów, był to pierwszy pojazd tej serii wyposażony w czołowe poduszki powietrzne. Kolejnymi sukcesami tej generacji były: pierwszy silnik 6-cio cylindrowy (VR6), tempomat, pierwszy silnik Diesla z bezpośrednim wtryskiem (TDI w 1993 roku) oraz pierwszy Golf Variant.
W Volkswagenie Golfie IV (1997) jeszcze mocniej patrzono na kwestię bezpieczeństwa. Skutkiem tego było wprowadzenie systemu ESP. Rok 1998 przyniósł Golfa IV z napędem na wszystkie koła i sprzęgłem Haldex (Golf 4Motion). 4 lata później został zaprezentowany Golf R32 rozwijający prędkość 250 km/h.
VW Golf V (2003 rok) był samochodem, który zostawiał w dalekim tyle swoich konkurentów. Postępy dotyczyły zarówno kwestii bezpieczeństwa jak i komfortu, dynamiki i jakości. Był to także pierwszy Golf gdzie na życzenie można było zamontować boczne poduszki powietrzne w tylnej części pojazdu. Podnosiło to ilość poduszek do 8 sztuk (czołowe, boczne z przodu, kurtyny powietrzne). Golf wyprzedzał swoich konkurentów w kwestiach komfortu i dynamiki dzięki czterowahaczowej osi tylnej, reflektorom biksenonowym, pierwszemu silnikowi Twincharger (TSI) z turbosprężarką i kompresorem (rok 2006). Kolejne lata przyniosły Golfa Plus (2006 rok), Cross Golf (2007 rok), nowa wersja Golfa Variant, i wyjątkowo ekonomiczny Golf BlueMotion (4,5 l/100 km).
Rok 2008 to już 6 generacja Volkswagena Golfa. W tej generacji oferowanych było coraz więcej silników TSI. W silnikach TDI pompowtryskiwacze zostały zastąpione systemem Common Rail, który zapewniał większą dynamikę przy mniejszym zużyciu paliwa. Ekologiczne szlaki przecierał Golf BlueMotion, który spalał 3,8 l/ 100 km i emitował CO2 na poziomie 99 g/km.
We wrześniu 2012 świat ujrzał najnowszą 7 generację modelu. Jest to wersja coraz bardziej odbiegająca od poprzednich generacji. Masa w niektórych pojazdu w niektórych odmianach została zmniejszona nawet o 100 kilogramów a zużycie paliwa (w zależności od silnika) zostało zredukowane nawet o 23%. Według danych fabrycznych nowy Volkswagen Golf TDI BlueMotion zużywa ok. 3,2 l/ 100 km, emisja CO2 oscyluje wokół 85 g/ km.
Rok bieżący oznacza dla koncernu Volkswagen elektryfikację pojazdów kompaktowych. Za Odrą można już kupić e-Golfa, który jest napędzany wyłącznie energią elektryczną. Na jesieni ma pojawić się Golf GTE- z napędem hybrydowym plug-in, który ma zużywać 1,5 l/100 km a elektryczny silnik pozwala na przejechanie 50 kilometrów.
VW Golf jest najbardziej znanym pojazdem marki Volkswagen w całej historii marki. W ubiegłe lato siódma generacja przekroczyła pułap 30 milionów egzemplarzy. Obecnie ”siódemka” produkowana jest w 4 zakładach: Wolfsburg i Zwickau (Niemcy), Foshan (Chiny) oraz Puebla (Meksyk).
źródło: samar.pl
fot: pl.wikipedia.or- Lothar Spurzem, Rudolf Stricker, Matthias93, M 93, Ralf Roletschek