W 2016 roku po ulicach będą już jeździły autobusy na wodorowe ogniwa paliwowe. W poprzednim roku w sprzedaży pojawił się już pierwszy na świecie seryjny samochód osobowy napędzany tym paliwem.
Toyota wspólnie z Hino Motors testuje obecnie w Tokio autobus na wodorowe ogniwa paliwowe przed wprowadzeniem go na rynek w nadchodzącym roku. Ma to na celu sprawdzenie praktycznych aspektów wykorzystywania autobusów na ogniwa paliwowe w wielkim mieście. Ogniwa paliwowe zasilające autobusy będą także testowane pod kątem zastosowania ich do zaopatrywania w energię centrów pomocy kryzysowej w przypadku naturalnych katastrof.
W grudniu zeszłego roku Toyota rozpoczęła sprzedaż pierwszego na świecie seryjnego samochodu wykorzystującego wodorowe ogniwa paliwowe — Toyoty Mirai. A już po miesiącu pojawił się autobus na wodorowe ogniwa paliwowe produkcji Toyoty i Hino Motors, który rozpoczął pracę w systemie komunikacji miejskiej w Toyota City. Obecnie trwają końcowe przygotowania do wprowadzenia nowego modelu autobusu zasilanego na wodór do oferty komercyjnej.
Czytaj także: Solaris prezentuje autobus na wodór
Od 24 do 30 lipca nowy autobus na ogniwa paliwowe będzie przechodził testy na trasach autobusowych w Tokio. Pierwsze doświadczenia zdobyte podczas eksploatacji w Toyota City, kolejne testy przeprowadzane w metropolii ze względu na większe natężenie ruchu i odmienne warunki drogowe oraz opinie od mieszkańców stolicy Japonii pozwolą na udoskonalenie autobusu w niedalekiej przyszłości. Dodatkową korzyścią jest poszerzenie świadomości mieszkańców o możliwościach autobusów na wodorowe ogniwa paliwowe.
Czytaj także: „Sunday Times” : Jaguar Land Rover rozważa budowę fabryki w Polsce
Testy autobusu obejmą także wykorzystywanie ogniw paliwowych autobusów miejskich do zaopatrzenia w energię elektryczną centrów ewakuacji ludności w razie klęski żywiołowej w budynkach szkół czy ośrodkach kultury. Tylko jeden taki autobus może sam zaopatrzyć taki obiekt w energię nieprzerwanie przez 5 dni przy założonym zużyciu 50kWh dziennie.
Autobus na ogniwa paliwowe powstał we współpracy Toyoty z należącym do Toyota Group Hino Motors, na bazie hybrydowego autobusu Hino oraz systemu ogniw paliwowych opracowanego do Toyoty Mirai. System wytwarza energię elektryczną w reakcji wodoru i tlenu. Wodór jest przechowywany w specjalnych zbiornikach, zaś tlen pobierany z powietrza. Tankowanie autobusu trwa 10 minut i zapewnia zasięg 150 km. Autobus wyposażony jest w dwa zestawy ogniw paliwowych i dwa silniki elektryczne oraz osiem wysokociśnieniowych zbiorników wodoru.
Należy podkreślić, że również w Polsce pod koniec zeszłego roku odbyła się premiera autobusu zasilanego wodorem. Solaris Bus & Coach – producent z Wielkopolski jako pierwszy w kraju wykorzystał tą nowoczesną technologię w swoich pojazdach. Dwa ciekawe Solarisy Urbino 18,75 zostały wyprodukowane dla przewoźnika Hochbahn. Pojazdy wyposażono w baterię o pojemności 120 kWh, która stanowi podstawowe źródło energii. Nowinką jest sposób ładowania baterii. Otóż bateria jest zasilana wodorowym ogniwem paliwowym marki Ballard o mocy 101 KW. Pojazdy są przygotowane na przejechanie 300 kilometrów dziennie. Wodór byłby uzupełniany raz dziennie po powrocie do zajezdni. Więcej informacji o tym tutaj.