6 czerwca 1973 .r rozpoczęła się produkcja Fiata 126p i trwała aż do 22 września 2000 roku, przez cały okres produkcji w Polsce powstało 3 318 674 sztuk. Maluch był produkowany na włoskiej licencji przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, a w późniejszym okresie także w Tychach. Jego poprzednikiem był Fiat 500, a następcą Cinquecento.
„Czterdzieści lat minęło jak jeden dzień, już bliżej jest niż dalej o tym wiesz. Czterdzieści lat minęło, odeszło w cień” tak mówią słowa piosenki Andrzeja Rosiewicza, które akurat w tym przypadku nie znajdą zastosowania. Maluch nigdy nie odejdzie w cień!
W latach 70-tych ówczesny rząd zaczął szukać samochodu, który miałby zmotoryzować polskie rodziny. Brano pod uwagę zakup licencji od kilku europejskich marek, między innymi od Volkswagena. Jednak wybrano ofertę Fiata gdyż jako jedyna firma zgodziła się na częściowe spłacenie licencji gotowymi częściami do produkowanego we Włoszech Fiata 126.
Czytaj także: 37 lat temu rozpoczęto produkcję Poloneza
Przez cały okres produkcji Maluch przeszedł sporo modernizacji z czego cztery można uznać za kluczowe. Pierwsza już po 4latach produkcji kiedy to wprowadzono silnik o zwiększonej pojemności z 600cm3 do 650cm3, zastosowanio tłumik szmerów ssania oraz prądnice zastąpiono alternatorem. Następnie w kwietniu 1985 roku nastąpił face lifting nadwozia związany z dostosowaniem samochodu do europejskich norm homologacyjnych. W popularnym FL-u zderzaki metalowe zastąpiono plastykowymi oraz dodano boczne listwy z tworzyw sztucznych. Kolejna ważna modernizacja miała miejsce we wrześniu 1994 roku. Niewielkie zmiany nadwozia zauważy tylko baczny obserwator. Karoseria Małego Fiata zyskała bardziej krągłe kształty, zmienił się pas przedni oraz boczne listwy zostały zastąpione niewielkim gumowym paskiem jednak najważniejsze było wprowadzenie zapłonu elektronicznego Nanoplex dzięki, któremu zmalało zużycie paliwa i zwiększyła się niezawodność. Zmodernizowany samochód nazywał się 126p El ale szybko zyskał przydomek „Elegant”. Ostatnia ważna modyfikacja to wprowadzenie katalizatora w 1997 roku dzięki czemu Maluch mógł być produkowany dalej aż do 2000 roku. Ostatnią serie 1000 sztuk nazwano „Happy End”, 500 żółtych i 500 czerwonych. Ostatni był żółty i trafił do muzeum Fiata w Turynie, a w Muzeum Motoryzacji przy ul. Filtrowej 62 w Warszawie można obejrzeć nieużywany egzemplarz ostatniej serii o numerze 0001 w kolorze czerwonym.
Maluch mimo swoich niewielkich rozmiarów jest ważnym samochodem w historii naszego kraju. Wielu ludziom dał namiastkę luksusu w dawnych czasach, jest samochodem na którym wychowało się paru świetnych kierowców rajdowych.
Kiedyś był to samochód rodzinny, później najtańszy w zakupie. W połowie lat 90’ masowo zaczęto się go wyzbywać w zamian za zachodnie produkty, a dziś jest to samochód dla pasjonatów , którego cena na pewno nie będzie spadać. I wszystko wskazuje na to, że „Mały Fiat przetrwa jeszcze tysiąc lat”.
Foto:wikimedia