W 2013 r. polski eksport wzrósł o 6, 5 proc. w porównaniu do 2012 r. i wynosił prawie 153 mld euro. Analitycy podkreślają, że to przede wszystkim dzięki znajdowaniu przez polskich przedsiębiorców nowych rynków zbytu.
Minister gospodarki i wicepremier Janusz Piechociński podkreślił, że wartość eksportu po raz pierwszy przekroczyła 150 mld euro. Eksport wzrósł, mimo, że jego wartość do krajów Unii Europejskiej była mniej dynamiczna niż dotychczas. Eksport do państw UE zwiększył się o 4, 5 proc. a do krajów strefy euro o 3, 8 proc. Wicepremier powiedział, że swoją zasługę ma w tym Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz polska dyplomacja. jednak największy wpływ na wzrost eksportu mają sami przedsiębiorcy gdyż na własną rękę szukają nowych rynków zbytu.
Czytaj także: GPW stworzyła agencję ratingową
Czytaj także: Geostrategia, czas na radykalne zmiany
Piechociński stwierdził, że wzrost eksportu do krajów pozaeuropejskich pokazuje jak ważne są takie programy jak „Go Africa” czy „Go China”. Rząd powinien też zwrócic większą uwagę na przyciąganiu kapitału do Polski. Nadal łakniemy kapitału i poszukujemy inwestorów, którzy przynoszą nowe techniki i technologie do polskiej przedsiębiorczości, które stają się później lokomotywami naszych relacji ze światem. Inwestycje kapitału zagranicznego otwierają nowe rynki zbytu dla polskiego eksportu, podnoszą kwalifikacje w gospodarce i sprawiają, że upowszechniają się dobre wzorce – mówi Piechociński.
źródło: forbes.pl
fot: pixabay.com