Artykuł z serii gościnnych. Tym razem Marcin z FSC zawsze na propsie pisze o eksporcie ciężarówek wyprodukowanych przez FSC.
Fabryka Samochodów Ciężarowych ‘’Star’’ w Starachowicach jak każda inna ciągle szuka nowych odbiorców, nie tylko na rynku krajowym ale także zagranicznym. FSC w Starachowicach kiedy już na dobre rozwinęła swoje skrzydła po powojennych trudnościach zaczęła szukać zagranicznych odbiorców, których wymagania nie były zbyt wygórowane np: kraje Bliskiego i Dalekiego Wschodu czy kraje afrykańskie. Były to kraje nie za dobrze rozwinięte techniczne i cywilizacyjnie ale swoimi bogactwami naturalnymi i bardzo potrzebnymi w kraju dewizami mogli się znacząco odpłacić.
[image src=”https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/q77/s720x720/969658_319928558139236_383015583_n.jpg” width=”640″ height=”480″ lightbox=”yes” align=”center”]
Zaczęło się od już od eksportu Starów serii ‘’20’’ 21, 25 i modeli terenowych 660. Wtedy to na rynki hiszpańskie, chińskie, angielskie, wietnamskie czy egipskie trafiły ciężarówki produkowane w Starachowicach, nie były to ilości zatrważające ale stanowiły solidny dowód na siłę całego polskiego przemysłu maszynowego. Po wyprodukowaniu pierwszych partii Stara 25 i jego odmian zaczęto zdobywać kontrahentów na ‘’Czarnym Lądzie’’ głównie za sprawą Stara 25 i jego odmiany Tropic, który był przygotowany do ciężkiego afrykańskiego klimatu. Nowoczesny Star 28 i 29 też były dobrym towarem eksportowym np: do Angoli, Sudanu czy Ghany.
Po wkroczeniu bardzo nowoczesnej rodziny ‘’200’’ czyli Stary 200, 244 i 266 przed FSC ‘’Star’’ otworzyły się nowe rynki zbytu. Libijczycy byli bardzo zainteresowani Starem 266 w odmianie Tropik, płacili za nasze samochody ciężkie pieniądze (dolary) a także ropą. Specjalnie dla nadwozi warsztatowych wyeksportowaliśmy sporą partię tokarek TUM-25 produkowaną przez zakłady w Pleszewie. Oprócz dalekich rynków azjatyckich i afrykańskich nasze Stary (głównie 266) zdobyły rynki: radziecki (ok. 400 sztuk już pod koniec epoki socjalizmu), Birma (ok.100 sztuk na początku lat ’90), libijski (ponad 600 sztuk w drugiej połowie lat ’80) i oprócz tego inne kraje tzw. Demokracji ludowej. Armia Jemenu zamówiła sporą partię Starów 266 na przełomie lat 1999/2000(działo się to w czasie przejmowania ‘’Stara’’ przez ‘’MAN-A’’) ale na siłę wciśnięto jemeńczykom partie Stara 1466 mimo, że zamówienie dotyczyło 266 za zarobione w ten sposób dolary spokojnie możnaby było otworzyć nową linię produkcyjną nowych samochodów, ale gdzie się podziały pieniądze?
Nie chce wchodzić w politykę ale ponad 20 lat rządów ‘’fachowców’’ wszelakiej maści zrobiło swoje, tzw. Gierkowszczyzna wyprzedana, złota kura w postaci ‘’Stara’’ została zarżnięta z zimną krwią ale nie tylko Star, również masa innych zakładów, które mogłyby teraz spokojnie funkcjonować choćby i odnosić sukcesy.
To był ostatni wpis Marcina, cała redakcja wMeritum.pl dziękuje za pracę włożoną w napisanie tych artykułów. Jeżeli ktoś nie widział, któregoś ze wcześniejszych wpisów o FSC zapraszamy do lektury!
Prototypy z FSC
Terenowe pojazdy FSC
Wyroby 4×2 FSC
Historia FSC
Foto: FSC zawsze na propsie