Chociaż do astronomicznej zimy pozostało nam jeszcze trochę czasu, to warto już teraz zainteresować się ważną kwestią jaką są opony.
Zmiana opon w odpowiednim czasie jest bardzo ważna dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i samego siebie. Wśród niektórych kierowców pokutuję przekonanie, że zmiana opon na zimowe nie jest potrzebna lub zrobią to później efekt? Potężne kolejki do wulkanizatorów i warsztatów samochodowych w celu wymiany opon.
Jedna z ważniejszych firm, które zajmują się produkcją opon- Goodyear prócz dedykowanych opon zimowych UltraGrip oferuje: Goodyear Municipal 17,5, Regular Hauv Drive 19,5 oraz dwa nowe warianty Goodyear KMAX D, Goodyear Fuelmax D. Opony te posiadają oznaczenie M+S (Mud+Snow) i spełniają parametry ogumienia użytkowanego na śniegu co za tym idzie mogą być oznaczone symbolem złożony z trzech szczytów górskich i płatka śniegu.
Czytaj także: Geostrategia, czas na radykalne zmiany
W UE obecnie nie istnieje jednolite ustawodawstwo dot. ogumienia zimowego. Ta kwestia jest uregulowana w poszczególnych krajach wspólnoty. Istnieje natomiast unijna definicja opony zimowej, która jest określona w regulacji EU 661/2009 jako:
Opona, której wzór bieżnika, skład mieszanki lub struktura, są zaprojektowane w głównej mierze z myślą o osiąganiu w warunkach śniegowych wyższych parametrów niż osiągane przez zwykłą opona, gdy chodzi o zdolność do inicjowania i utrzymywania pojazdu w ruchu
Od 1 listopada minionego roku regulacja UNECE 117-02 wprowadziła nowe, oficjalne unijne oznaczenie- trzy szczyty górskie z płatkiem śniegu (ang. 3PMSF). W odróżnieniu od oznaczenia M+S symbol 3PMSF można legalnie stosować wyłącznie w oponach, które mają określone osiągi czyli wartość tzw. wskaźnika przyczepności na śniegu. Stosowanie oznaczenia M+S jest dozwolone ale nie wiąże się z gwarancją określonego poziomu osiągów w warunkach zimowych.
Opony z oznaczeniem M+S i 3PMSF są dopuszczalne we wszystkich krajach Europy w ekstremalnie trudnych warunkach zimowych. Jednak gdzie takie warunki występują na co dzień np: kraje skandynawskie czy Rosja Goodyear oferuje zaleca stosowanie dedykowanych opon zimowych takich jak: UltraGrip WTS, WTD i WTT. Możliwości opon tego typu przewyższają wyroby typu: KMAX D czy FUELMAX D.
Także kierowcy pamiętajcie o optymalnej wymianie opon aby uniknąć niepotrzebnych kolejek i niebezpiecznych sytuacji. Od tego zależy bezpieczeństwo ruchu drogowego i co najważniejsze wasze życie lub zdrowie. Przeczytaj także czy Drogowcy są gotowi na tegoroczną zimę?
źródło: trucksfocus.pl
fot: pl.wikipedia.org- Interiot