Sektor leśny potrzebuję sprawdzonych samochodów terenowych o dużej ładowności. Tylko dzięki takim pojazdom można szybko i bezpiecznie wywieźć ciężkie drewniane bele, a z pomocą przychodzi nikt inny jak, znana i ceniona, marka Kamaz.
Nasze leśnictwo używało kiedyś, nadal sprawdzonych w terenie, ale już mocno wyeksploatowanych Starów 266 i nieużywanych już pojazdów produkcji naszego południowego sąsiada – Pragi. Czas tych samochodów się kończy, ale z pomocą przychodzą niezawodne pojazdy terenowe produkowane od 1969 roku u naszego wschodniego sąsiada – Rosję
Warunki leśne są trudnymi warunkami, podstawowym problemem jest teren, który w niesprzyjających warunkach pogodowych może dać w kość pojazdom terenowym i ich kierowcom. Podwozie pojazdu leśnego w dzisiejszych czasach musi wykazywać się dużą ładownością, jednostka napędowa musi sprostać tym wymaganiom i przez cały czas trwania jazdy utrzymywać wymaganą dynamikę jazdy.
Kamaz dysponuje dziś szeroką paletą modeli, jakie mogą znaleźć zastosowanie w polskim sektorze leśnym. Dodatkowy atut tego producenta stanowią jego niebywałe, jedne z największych w Europie, pomijając głównie wytwórców o skandynawskim rodowodzie, doświadczenie oraz wiedza w projektowaniu i budowie tego rodzaju aut. W ciągu bez mała półwiecza z fabryki w Nabierieżych Czełnach wyjechało bowiem co najmniej kilkadziesiąt tysięcy ciężarówek, które następnie trafiły do eksploatacji w sektorze leśnym w ekstremalnie trudnych warunkach, tak w układzie drogowym, jak i klimatycznym. Kwestia dotyczy samochodów wykorzystywanych do wywozu drewna z tajgi na północy Syberii, gdzie zimą potrafią panować typowo arktyczne, nawet kilkudziesięciostopniowe mrozy, z kolei wiosną i jesienią polne drogi zamieniają się w błotniste, trudne do przebycia szlaki. Codzienność stanowi też konieczność poruszania się po nawierzchniach piaszczystych, kamienistych oraz pokonywania z marszu przeszkód wodnych, w tym głębszych rzek z rwącym nurtem. Wówczas nieodzowna okazuje się zdolność brodzenia na wysokim poziomie. I tym wszystkim wyzwaniom Kamazy są w stanie bez problemu podołać. Tutaj trzeba również nadmienić, że bardzo ważnym elementem w Kamazach jest 'zamknięty’ układ napędowy przednich osi co pozwala na brodzenie pojazdu i zapobiega równocześnie przed uszkodzeniem układu przez konary drzew czy odłamki skalne. To po prostu twarde auta, czy nawet więcej – twardzi, lojalni i oddani przyjaciele w ciężkiej pracy twardych i oddanych ludzi, jakimi są leśnicy.” – powiedział Dyrektor Handlowy spółki Kamaz Polska, Wojciech Traczuk.
Kamaz Polska próbuje zdobyć leśny rynek pojazdami zgodnymi z unijnymi normami. Są to podwozia 3-osiowe 41138 o układzie napędowym 6×6 oraz 6520 w układzie 6×4. Rama podwozia zaprojektowana w układzie drabinowym, tworzoną przez podłużnice i poprzeczki oraz mechaniczne zawieszenie w postaci resorów piórowych, amortyzatorów i stabilizatorów. Pojazdy zostały standardowo wyposażone w odnowione kabiny (tzw. restaling) z panoramiczną szybą. W kabinie można dostrzec zewnętrzną osłonę przeciwsłoneczną, nową atrapę z tworzywa.
Silnik i przeniesienie napędu
W obydwu modelach (41138 i 6520) występują importowane silniki z zachodu (Cummins)), wszystkie 6-cio cylindrowe, rzędowe, jeszcze spełniające normy czystości Euro 5. Skrzynie biegów od ZF.
Model 41138 6×6 posiada 6,7 litrową jednostkę typu ISB 6,7 Euro 5 300 z turbosprężarką Holset HE, układ paliwowy Bosch CP, maksymalna moc 300 KM. Z silnikiem współpracuje sprzęgło Sachs MFZ- 430, 9-cio biegowa (+ 1 bieg wsteczny) skrzynia biegów ZF 9S1310 TO, 2-biegowa skrzynia rozdzielcza typu: Kamaz 6511. Wzmocniony most napędowy z blokadą mechanizmu różnicowego.
Drugi model 6520 6×4 posiada mocniejszy 8,9 litrowy silnik Cummins ISL 8,9 E5 400 turbodoładowanie jak w poprzednim modelu: Holset HE, układ paliwowy Bosch CP. Moc o 100 koni mechanicznych większa od modelu ww. I wynosi 400 KM. Wybór tego silnika spowodował zmiany w przełożeniu napędu. Zastosowano 16-biegową (+2 biegi wsteczne) skrzynię biegów ZF 16S1825TO przenosząca wyższy moment obrotowy.
W obydwu modelach zastosowano importowane układy przeciwblokujące ABS, układy hamulcowe Knorr Bremse bądź Wabco. Pompa hydrauliczna Meiller lub Hydrocar, przystawka odbioru mocy ZF NH/1C, osuszacz ukł. hamulcowego Wabco. Niezależny układ ogrzewania silnika Webasto lub 14TC. W modelu 41138 6×6 występują dwa zbiorniki paliwa o pojemności 210 litrów każdy. Model 6520 6×4 posiada jeden zbiornik paliwa o pojemności 350 litrów.
Kamaz 41138 6×6 przy rozstawie osi (3690mm) waży 11 600 kg dopuszczalna ładowność 10 ton. Model 6520 6×4 charakteryzuję się 12,5 tonową masą własną, dopuszczalna ładowność 20 600 kg.
Myślę, że powinniśmy brać przykład od Rosjan w dziedzinie produkcji samochodów ciężarowych. Teraz Kamaz posiada 9 zakładów (w tym zagranicą) i zatrudnia ponad 50 tysięcy osób. Mimo iż w tych pojazdach nadal czuć tego ducha czasów socjalizmu to te samochody są realną konkurencją dla innych pojazdów terenowych. Wielka szkoda, że ten artykuł nie może nazywać się np: ”Star dla leśnictwa” czy ”Jelcz w służbie polskich lasów”. I jak na koniec dodaje Dyrektor Handlowy spółki Kamaz Polska Wojciech Traczuk:
„Dodatkowy czysto eksploatacyjny atut Kamazów wynika z faktu, iż, w odróżnieniu od wszechobecnego zelektronizowania, tak charakterystycznego dla zachodnich ciężarówek, wyróżniają się one relatywnie prostą budową. Są więc nie tylko niezwykle wytrzymałe, ale i łatwe w codziennej obsłudze. Dla firm transportu leśnego, nieraz dysponujących bazami z dala od głównych szlaków komunikacyjnych i dużych miast, gdzie zazwyczaj znajdują się autoryzowane serwisy, czynnik ten ma niebagatelne znaczenie.”
źródło: truckfocus.pl
fot: truckfocus.pl