Niedawno odbyte testy samochodów ciężarowych z silnikami o mocy 410 KM wykazały, że silniki o mniejszych mocach w określonych sytuacjach sprawdzają się lepiej niż pojazdy o większej mocy.
Oczywiście chodzi o rezultat ekonomiczny, który przy dzisiejszych cenach paliw jest bardzo ważny dla wielu firm transportowych. Czynnik ten może mieć niekiedy decydujące znaczenie.
Silnik DC13 115 410 spełniający restrykcyjne normy Euro 6, należy do drugiej generacji silników Scania, które spełniają tą normę. Nowinką w 410-konnym silniku jest to, że układ oczyszczania spalin został wyłącznie oparty na selektywnej redukcji katalitycznej czyli tzw. SCR. Czy takie rozwiązanie okaże się w pełni skuteczne i trwałe- zweryfikuje czas, w dzisiejszych czasach najważniejszym czynnikiem jest tania i prosta obsługa serwisowa pojazdu, spadają koszty eksploatacji i zmniejsza się waga samochodu o ok. 40 kg.
Czytaj także: Arrinera Hussarya - pierwszy polski super samochód - wywiad z Łukaszem Tomkiewiczem
Moc 410 koni mechanicznych to jedna z mniejszych mocy w pojazdach długodystansowych. Użycie ciężarówki o małej mocy jest korzystne z ekonomicznego punktu widzenia ale głównie na trasach o małym zróżnicowaniu terenu, bez stromych podjazdów. Co ciekawe przedstawiciele Scania Polska układając trasę na potrzeby testu- zaproponowali przejazd przez Górę Świętej Anny- najdłuższy podjazd na autostradzie A4.
13-litrowa jednostka napędowa Scania Stremline z pozory wydaję się słaba- ale tylko z pozoru. Charakterystyka przebiegu mocy świadczy o tym, że z silnika o małej mocy można ”wycisnąć” całkiem zadowalające parametry. Maksymalny moment obrotowy (2150 Nm) silnika osiąga w stałym zakresie od 1000 do 1300 obr./min. W niższym zakresie obrotów (850-900) jednostka zachowuję się nad wyraz sprawnie i elastycznie. Jest to istotna zaleta np: w przypadku wjazdu na szczyt, obroty silnika spadają a my nie chcąc obniżać przełożenia skrzyni biegów wjeżdżamy pod górkę siłą rozpędu.
Ciekawe udogodnienia od Scanii są również w zakresie skrzyń biegów. Jednym z dostępnych wariantów skrzyni biegów to Eco (AE), który umożliwia szybką zmianę przełożeń i co najważniejsze pozwala na zmianę kolejnego biegu już przy 1400 obr./min. Natomiast w trybie Power (AP) układ, który jest odpowiedzialny za dynamikę pojazdu może jeszcze ”dociągnąć” do 1600-1700 obr./min.
Automatyczna 12-sto biegowa skrzynia biegów w pełni współpracuję z aktywnym tempomatem. System Scania Active Prediction pozwala na pokonywanie drogi o zróżnicowanej rzeźbie terenu dzięki mapom, które wykorzystuje Active Prediction można ekonomicznie przejechać całą trasę. System precyzyjnie dobiera odpowiedni bieg, steruje dawkowaniem paliwa i utrzymuję zadaną prędkość. Ci którzy jeździli pojazdami o mocy 420 KM powinni jeszcze bardziej docenić zalety 410-konnej jednostki, która uzyskuje o 50 Nm większy moment obrotowy niż jednostka 420-konna.
Zestaw złożony z 40-tonowej naczepy i 410-konnego ciągnika może nie będzie królem szos i demonem prędkości, najbardziej optymalną prędkością będzie prędkość rzędu 84 km/h. Przy prawidłowej ”obsłudze” pedała gazu ciągnik odwdzięczy się stosunkowo niskim zużyciem paliwa. Redakcja 4Trucks.pl w swoim teście uzyskała wynik 23, 29l/100 km i jak twierdzą:
Nasz wynik 23,29 l/100 km z pewnością jest jeszcze do poprawienia.
Oprócz tego redakcja 4Trucks.pl poddała testowi inne jednostki napędowe oto ich wyniki:
– Silnik DC 13 124 450 KM (331 kW przy 1900 obr./min.) Moment obrotowy 2350 w zakresie 1000-1300 obr./min.
– Silnik DC 13 125 490 KM (360 kW przy 1900 obr./min.) Moment obrotowy 2550 w zakresie 1000-1300 obr./min.
źródło: 4trucks.pl
fot: wikipedia.pl- Scania