Fascynująca Kultura: Polka z Wielkiej Brytanii jest milionowym gościem w tym roku odwiedzającym muzeum w Wieliczce. Agnieszka Santos-Jose przyjechała do Ojczyzny wraz z mężem żeby pokazać dzieciom unikatowy zabytek i pomnik historii Polski.
– Międzynarodową sławę podziemia zawdzięczają nie tylko unikatowym walorom kulturowym i przyrodniczym, ale też bogatej ofercie turystycznej, leczniczej, imprezowej – mówił Kajetan d’Obyrn, prezes Kopalni Soli. – Wszystko wskazuje, że rok 2015 będzie rekordowy, spodziewamy się nawet 1,35 mln gości. Milionowego turystę witamy ponad dwa tygodnie wcześniej niż w roku ubiegłym.
– Wielicka kopalnia jest w każdym przewodniku – koniecznie chcieliśmy pokazać ją naszym dzieciom – mówiła milionowa turystka. Pani Agnieszka pochodzi z Poznania. W Wielkiej Brytanii założyła rodzinę. W zwiedzaniu towarzyszyli jej mąż i dzieci – 7-letnia córka oraz 3-letni syn. Uroczystość nie mogła obyć się bez wielickiej soli będącej symbolem gościnności. Na pamiątkę Polka z zagranicy otrzymała od kopalni beczkę soli i solnego krasnala. Wśród nagród były też kosmetyki z wielickiej solanki i voucher na usługi i produkty kopalni – do wyboru: zwiedzanie Trasy Turystycznej, Trasy Górniczej oraz tężni, zaproszenie na podziemnego Sylwestra i jeden z koncertów lub pobyt w uzdrowisku wraz z noclegiem na głębokości 135 m
Czytaj także: Geostrategia, czas na radykalne zmiany
Kopalnia Soli „Wieliczka” to jedno z najstarszych przedsiębiorstw w Europie, rozpoznawalna w świecie marka. Misją spółki jest zachowanie unikatowego pomnika historii i kultury Narodu Polskiego dla przyszłych pokoleń, a także udostępnienie społeczeństwu unikalnego zabytku oraz miejsca kultu. Kopalnia Soli „Wieliczka” Trasa Turystyczna sp z o.o. prowadzi także działalność handlową, usługową i gastronomiczną oraz organizuje kilkaset imprez i wydarzeń kulturalnych rocznie.
W sierpniu kopalnię zwiedziło 201 tys. turystów, co oznacza, że był to najlepszy pod względem liczby gości miesiąc w całej historii zabytku. Okazuje się, że od stycznia do sierpnia spośród obcokrajowców najliczniej odwiedzali w tym roku kopalnię Brytyjczycy – w 2015 roku 55,4 tys. zwiedzających (wzrost o 9 procent w porównaniu z poprzednim rokiem). Za nimi znaleźli się Niemcy – 43,6 tys. (wzrost o 6 proc.), na trzecim miejscu Włosi – 40,8 tys. Dalej: Hiszpanie – 38,1 tys. turystów (wzrost o 36 proc.), Francuzi – 34,9 tys., Amerykanie – 24,9 tys. i Koreańczycy – 22,9 tys.. Pierwszą dziesiątkę zamknęli Szwedzi, Węgrzy i Rosjanie. Kopalnię odwiedzali też mieszkańcy takich państw jak Malezja, Rwanda, Kostaryka, Bahrajn.