Przez całą historię motoryzacji przewinęła się niezliczona liczba modeli samochodów. Jedne z nich były kamieniem milowym, drugie zaś totalną porażką w branży. Redakcja działu Moto zaprasza na dwuczęściowy tekst, przedstawiający najważniejsze modele samochodów w Historii.
Volkswagen Garbus
Samochód, którego nie trzeba nikomu przedstawiać. Powstał na rozkaz Adolfa Hitlera jednak dopiero po II Wojnie Światowej rozpoczęto produkcję masową. Już w 1955 roku został wyprodukowany milionowy egzemplarz. Przez cały okres produkcji Garbus poddany został wielu modernizacjom. Cieszył się dużym powodzeniem ze względu na niską cenę oraz niezawodność konstrukcji. Przez cały okres produkcji(1938 – 2003 rok) powstało 21 529 464 egzemplarzy. Ostatni z nich trafił do muzeum Volkswagena w Wolfsburgu.
Produkowany od 1959 do 2000 roku. Obiekt kultu dla wielu ludzi na całym świecie. Zdobywca drugiego miejsca w konkursie „Samochód XX wieku”. Zmotoryzował Wielką Brytanię chociaż produkowany w wielu krajach takich jak Hiszpania, Australia, Belgia, Chile, Jugosławia, Portugalia, RPA, Urugwaj, Wenezuela i…. Włochy! Mini było wytwarzane w dużej ilości wersji nadwoziowych jak kombi, pickup, van oraz terenowej nazwanej Mini Moke. Dla żądnych emocji producent przygotował dwie wersje sportowe: Cooper i Cooper S, którymi z powodzeniem startowano w rajdach min. trzykrotnie Mini wygrało Rajd Monte Carlo.
Willys MB
Citroen 2CV
„chcę aby w aucie mogły wygodnie pomieścić się cztery osoby wraz z koszykiem zawierającym 60 jaj i by podczas jazdy z prędkością 50 km/h nie zrobiła się jajecznica” – dyrektor generalny Citroena, Pierre Boulanger właśnie tak w 1936 roku określił jak ma wyglądać nowy samochód firmy. Prototypy zostały zbudowane w 1939 roku lecz produkcję rozpoczęto dopiero w 1948 roku. Ciekawa jest odmiana 4×4 nazwana Sahara, która posiadała dwa silniki z czego jeden w bagażniku(jeden silnik na każdą z osi).
Fiat 500
Benz Patent-Motorwagen Nummer 1
Pierwszy automobil skonstruowany przez Karla Benza, trzykołowy pojazd z silnikiem spalinowym o pojemności 980 cm3 i mocy 1 KM oraz elektrycznym zapłonem, zaprezentowany po raz pierwszy 3 lipca 1886 roku na ulicy Ringstraße w Mannheim (Niemcy). Pojazd został opatentowany przez Karla Benza pod numerem 37435 29 stycznia 1886 roku. Pojazd osiągał prędkość maksymalną 16 km/h.
Bugatti Veyron
Tesla Roadster
Sportowy samochód o napędzie elektrycznym produkowany przez Tesla Motors. Według producenta przyśpieszenie od 0-100km/h wynosi 3.7 sekundy, a prędkość maksymalna 210 km/h(ograniczona elektronicznie do 201 km/h). Posiada baterie litowo-jonowe,które przy pełnym naładowaniu pozwalają pokonać 354 km. Tesla Roadster zużywa energię na poziomie 133 Wh/km co jest odpowiednikiem 1,74 l/100 km.
Ford T
Samochód,który rozpoczął masową produkcję samochodów i sprawił, że stały się one bardziej dostępne dla mas o czym może świadczyć fakt wyprodukowania i sprzedania 15 mln egzemplarzy w ciągu 19 lat produkcji.
Audi Quattro
Samochód sportowy produkowany przez firmę Audi AG w latach 1980-1991. Przez lata Audi Quattro święciło sukcesy na trasach rajdowych i przyczyniło się do popularyzacji napędu na cztery koła w samochodach osobowych. Dziś jest oczkiem w głowie kolekcjonerów i obiektem westchnień wielu fanów motoryzacji. W sumie wyprodukowano ponad 11 tys. sztuk Audi quattro, najrzadsze są modele z silnikiem 20V, których powstało poniżej 1000.
Foto:wikimedia