Spadek globalnego postrzegania reputacji Stanów Zjednoczonych sprawił, że na czołowe miejsce rankingu najnowszego badania Anholt-GfK Nation Brands IndexSM (NBISM) wysunęły się Niemcy, a Francja awansowała od razu na miejsce drugie. Wielka Brytania odzyskała pozycję, którą w roku ubiegłym straciła w wyniku głosowania za Brexitem, plasując się na miejscu trzecim, natomiast Japonia po raz pierwszy wskoczyła do pierwszej piątki, dzieląc miejsce z Kanadą.
Kraj | Ranking 2017 | Ranking 2016 | Zmiana wyniku 2016 vs. 2017 |
---|---|---|---|
Niemcy | 1 | 2 | +0,99 |
Francja | 2 | 5 | +1,56 |
Wielka Brytania | 3 | 3 | +1,27 |
Kanada | 4 | 4 | +0,96 |
Japonia | 5 | 7 | +2,12 |
Stany Zjednoczone | 6 | 1 | -0,63 |
Włochy | 7 | 6 | +0,74 |
Szwajcaria | 8 | 8 | +1,34 |
Australia | 9 | 9 | +0,76 |
Szwecja | 10 | 10 | +1,30 |
NBISM zmiana wyniku: drobna zmiana: +/-0.26-0.50; średnia: +/-0.51-1.00; duża: > +/-1.00 |
Badaniem objętych jest 50 rozwiniętych i rozwijających się krajów, a główny indeks NBI jest syntetyczną miarą złożoną z indeksów cząstkowych określających poziom reputacji na wymiarach: Exports, Governance, Culture, People, Tourism, Immigration-Investment.
Stany Zjednoczone tracą w globalnym postrzeganiu
Spośród 50 krajów biorących udział w badaniu, ogólny wynik NBI pogorszył się w tym roku tylko w przypadku Stanów Zjednoczonych. Pomimo tego kraj ten nadal plasuje się wśród pięciu najlepiej ocenianych krajów w trzech z sześciu kategorii NBI. Są to Culture (USA znalazło się na drugiej pozycji), Exports (również drugie miejsce) oraz Immigration-Investment (piąte). Jednak spadek z 19 miejsca na 23 w kategorii Governance to słaby wynik dla jednego z wiodących krajów na świecie.
Czytaj także: Geostrategia, czas na radykalne zmiany
– Spadek pozycji Stanów Zjednoczonych w kategorii Governance oznacza, że jesteśmy świadkami „efektu Trumpa”, czyli konsekwencji przesłania politycznego prezydenta Trumpa, który stawia Amerykę na pierwszym miejscu („America First”). Jednak w tym roku Amerykanie lepiej oceniają swój kraj niż w roku ubiegłym. Podobny spadek w globalnym postrzeganiu reputacji Stanów Zjednoczonych miał miejsce po ponownym wyborze Georga W. Bush’a na prezydenta. Wtedy kraj ten spadł w rankingu na siódme miejsce. Wcześniej Ameryka nigdy nie wypadała poza czołówkę rankingu na dłużej niż jeden rok. Ciekawe jest co pokaże ranking w 2018 roku” – komentuje profesor Simon Anholt, który w 2005 r. opracował badanie NBI.
Niemcy zyskują w kategoriach Governance, People, Culture
Niemcy, w przeciwieństwie do Stanów Zjednoczonych, cieszą się bardzo stabilnym wizerunkiem we wszystkich sześciu kategoriach wskaźnika. Największa poprawa dotyczy wymiarów Culture (+1,07), Governance (+1,28) i People (+1,34). Niemcy plasują się zatem w pierwszej piątce krajów we wszystkich kategoriach z wyjątkiem jednej, Tourism, w której kraj ten notuje poprawę, ale wciąż nie znalazł się w najlepszej piątce.
Poprawa ogólnego wyniku dla Niemiec to efekt korzystnej zmiany postrzegania kraju przez Egipcjan (+5,92), a także Rosjan (+2,26), Chińczyków (+2,17) i Włochów (+2,06). Amerykanie jako jedyni klasyfikują Niemcy poza pierwszą dziesiątką marek narodowych, przypisując Niemcom miejsce jedenaste.
Wielka Brytania odzyskuje pozycję
Poprawiło się globalne postrzeganie reputacji Wielkiej Brytanii, która w 2016 r., bezpośrednio po głosowaniu w sprawie Brexitu, zanotowała istotny spadek. Biorąc pod uwagę ogólny wynik indeksu, kraj ten odzyskał niemal pozycję z 2015 r., notując poprawę we wszystkich sześciu kategoriach. Zyskuje więc miejsce wśród pięciu najlepszych krajów w kategorii Culture, Immigration-Investment, Exports, Tourism. Wielka Brytania uzyskała największą poprawę wizerunku w kategorii Governance (niemal dwa punkty) oraz People, co sugeruje, że większość krajów pogodziła się z wynikiem głosowania w sprawie wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, a ich postrzeganie tego kraju, po uprzednim wstrząsie, ponownie się ustabilizowało.
Francja i Japonia – skok w globalnym postrzeganiu narodowych marek
Francja i Japonia zanotowały poprawę, korzystając ze spadku Stanów Zjednoczonych, co pozwoliło im poprawić pozycję w rankingu ogólnym. Po raz pierwszy od stworzenia rankingu NBI, Francja uplasowała się na drugim miejscu, przeskakując z piątego miejsca w zeszłym roku, ale zyskała też we wszystkich sześciu kategoriach. Poprawa widoczna jest przede wszystkim w kategorii Governance, w której wynik Francji stoi na poziomie dwukrotnej wartości średniej, a także w kategorii Immigration-Investment. Francja zajęła czołowe miejsce wśród wszystkich krajów w kategorii globalnego postrzegania Culture, drugie miejsce w kategorii Tourism oraz piąte w odniesieniu do Exports.
Rok 2017 był też pomyślny dla Japonii. Kraj ten dzieli z Kanadą czwarte miejsce, co dla Japonii jest najwyższym ogólnym wynikiem na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat. Dobrze postrzegany jest zwłaszcza w kategorii Exports, bo w tej kategorii Japonia wyprzedza pozostałe kraje, ale wykazała również znaczną poprawę w porównaniu do średniej w kategoriach Governance, Culture, Immigration-Investment.
Jak twierdzi Vadim Volos, Senior Vice President of Public Affairs and Consulting w GfK – Indeks marek narodowych pozwala naszym klientom zrozumieć na jakiej pozycji plasują się ich kraje w kwestii ich obecnego wizerunku, dynamiki i potencjału oraz z czego to wynika. Zmiana globalnej percepcji marki narodowej jest wyzwaniem i następuje powoli. Zrozumienie negatywnych opinii i aktywne komunikowanie o podejmowanych działaniach i zmianach sprawia, że kraje te mogą wpływać na stronnicze i nieaktualne ich postrzeganie.
źródło: infowire.pl