Trwają prace nad wdrożeniem systemu, który pozwoli kierowcom na płacenie za przejazdy po europejskich drogach za pomocą jednego urządzenia multimodalnego. Nowelizacja przepisów o drogach publicznych, ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym trafiła do Sejmu.
Termin wdrożenia dyrektywy minął w październiku 2012 roku, jednak projekt nowelizacji został przyjęty przez Radę Ministrów, a następnie skierowany do Sejmu dopiero 5 stycznia 2016 roku.
Nowelizacja ma wdrażać do prawa polskiego przepisy narzucone przez Komisję Europejską, dotyczące definicji europejskiej usługi opłaty elektronicznej oraz jej elementów technicznych (decyzja 2009/750/WE). Zmiany w przepisach mają uprościć dokonywanie opłat elektronicznych za przejazdy po drogach w Unii Europejskiej.
Czytaj także: Ustawa 2.0: Co czeka studentów? Przedstawiamy najważniejsze zmiany
Zmiany dotyczą zasad przygotowania i wprowadzania w Polsce europejskiej usługi opłaty elektronicznej (European Electronic Toll Service – EETS). Usługa ta pozwala użytkownikowi dróg na opłacenie przejazdu na całym obszarze funkcjonowania EETS za pomocą jednego urządzenia.
Jak zaznaczył wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit „projekt ustawy nie wprowadza nowego systemu poboru opłat, ani nie wprowadza obowiązku korzystania z EETS. Nie powoduje także zwiększenia dotychczasowych stawek opłat pobieranych w systemie viaTOLL za przejazd drogami krajowymi.”
Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk:
Należy jasno podkreślić, że nie planujemy dodatkowych opłat za przejazd samochodów osobowych na innych drogach krajowych, w tym na drogach ekspresowych. Nie jest również planowane podwyższenie opłat za przejazd autostradami.
Nowe regulacje będą stosowane wyłącznie na obszarach, na których istnieją systemy poboru opłat w formie elektronicznej. Obecnie na terytorium Polski są to drogi zarządzane wyłącznie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
źródło: mib.gov.pl
fot. mib.gov.pl