Na pomysł SuperPKS wpadła spółka IT z Krakowa Teroplan. Stworzony wirtualny przewoźnik autobusowy udziela innym przewoźnikom licencji oraz udostępnia wspólny system sprzedaży biletów. Na polskich drogach pojawiły się już pierwsze czarno-źółte autobusy.
SuperPKS można jeździć od marca br. na liniach z Elbląga do Warszawy i Trójmiasta, Elbląga i Suwałk do Warszawy i Gdańska. Tak jak w Polskim Busie, bilety można nabyć przez internet od 1 zł. W projekcie uczestniczą PKS Elbląg, PKS Suwałki i PKS Polonus. Dzięki temu trzeciemu przewoźnikowi czarno-zółte autobusy jeżdżą z Warszawy do Koszalina i Ustrzyk Dolnych. Planowe jest zwiększenie liczby autobusów i częstotliwości ich kursowania.
Pomysłodawcy chcą połączyć wielu polskich przewoźników pod jednym szyldem. Celem ma być konkurencja dla „Polskiego Busa” oraz przygotowanie się na wejście niemieckiego giganta „FlixBus”.
Czytaj także: Rośnie konkurencja dla Polskiego Busa. PKS-y zmieniają taktykę i wprowadzają zmiany
– Konkurencja na ryku jest wyniszczająca, a branża się konsoliduje. Decyzja o przystąpieniu do projektu SuperPKS wynika z przekonania, że możemy osiągnąć więcej współdziałając, niż konkurując – mówił Maciej Acedański, prezes PKS Polonus.
Teroplan liczy, że wejście do projektu Polonusa zachęci innych przewoźników do współpracy. Wiadomo już, że do SuperPKS mają dołączyć Lubelskie Linie Autobusowe. Rozmowy prowadzone są z Mobilisem, dużym przewoźnikiem, który skupił 10 dawnych PKS oraz z PKS Ostrowiec Świętokrzyski i PKS Gorzów Wielkopolski. Mobilis, podobnie jak Polonus, wniósłby do projektu tylko część swoich tras i autobusów.
– Dzisiaj pod szyldem SuperPKS jeździ 15 autobusów. Jeszcze do końca roku ich liczba ma wzrosnąć do 19, bo do projektu przyłączyły się Lubelskie Linie Autobusowe. A spodziewamy się, że w 2017 r. autobusów będzie ok. 100 – stwierdził prezes zarządu Teroplan, Andrzej Soroczyński.
Autobusy marki Scania, Mercedes i Volvo obsługują trasy, na których jeździ SuperPKS. Przewoźnik może wnieść pojazdy z własnego taboru lub leasingować od Teroplanu.
Według danych z ubiegłego roku Polski Bus przewiózł 5,5 mln pasażerów, a Polonus 2 mln.
Czytaj także: Prawie 4,5 tys. satelitów na orbitę? Kolejny odważny pomysł Elona Muska