Audi A4 pierwszej generacji to samochód klasy średniej, który w sprzedaży był od listopada 1994 roku do października 2000 roku. Bazuje na tej samej płycie podłogowej co Passat B5, a 13 lat, które minęły od zakończenia produkcji sprawiły,że na rynku samochodów używanych jest w czym wybierać. Sprawdzamy ile dziś są warte A4.
[image src=”http://imageshack.us/a/img15/6133/rg8l.jpg” width=”800″ height=”600″ title=”AUDI” lightbox=”yes” align=”center”]
Audi A4 były oferowane jako sedany i kombi, z 16 jednostkami napędowymi do wyboru oraz z napędem na jedną oś lub quattro co sprawia, że każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie. W ogłoszeniach przeważają egzemplarze z silnikami diesla. Większość z nich dawno przekroczyła barierę 400 tysięcy km przebiegu co dla zastosowanych silników 1.9 TDI wcale nie aż tak dużym przebiegiem. Przy odpowiedniej eksploatacji potrafią one przeżyć jeszcze raz tyle. Inaczej sprawa wygląda z silnikiem 2.5 V6 TDI(150 KM), który łagodnie mówiąc jest nieudaną konstrukcją, wycierają się wałki rozrządu, psuje się turbina i pompa paliwa.
Silniki benzynowe zastosowane w A4 to dobre konstrukcje. Jeżeli chcemy zainstalować instalację LPG to najlepiej będzie rozglądać się za wolnossącymi jednostkami. 1.6 może okazać się za słaby(chyba, że do jazdy w mieście) ale jednostka o pojemności skokowej 1.8 litra i mocy 125 KM brzmi już sensowniej.
[image src=”http://imageshack.us/a/img707/5548/54fk.jpg” width=”800″ height=”600″ title=”AUDI” lightbox=”yes” align=”center”]
[image src=”http://imageshack.us/a/img197/5124/x09.JPG” width=”800″ height=”600″ title=”AUDI” lightbox=”yes” align=”center”]
Zawieszenie zastosowane w A4 oferuje wysoki poziom komfortu oraz precyzję prowadzenia i sprawdza się doskonale na drogach… równych. Niestety w polskich warunkach trzeba się liczyć z częstymi naprawami przedniego zawieszenia, które poprzez zastosowanie czterech aluminiowych wahaczy na jedną stronę jest drogie w utrzymaniu.
[image src=”http://imageshack.us/a/img51/4002/b6ic.jpg” width=”800″ height=”600″ title=”AUDI” lightbox=”yes” align=”center”]
Oczywiście A4 to nie tylko zwykłe rodzinne limuzyny czy kombi, są też dostępne wersje usportowione. Mowa o S4 i RS4. Pierwszy z nich został zaprezentowany w 1997 roku i wyposażony był w doładowany silnik o pojemności 2.7 litra(265 KM), a model RS4 sprzedawany był od 2000 roku i posiadał ten sam silnik co S4 lecz wzmocniony do 380 KM. Jednak eksploatacja tych samochodów jest bardzo droga. Zwłaszcza jeżeli miałby to być samochód na co dzień.
[image src=”http://imageshack.us/a/img268/1733/p26.JPG” width=”800″ height=”600″ title=”AUDI” lightbox=”yes” align=”center”]
Plusy:
- cynkowane nadwozie(w bezwypadkowych egzemplarzach)
- niski spadek wartości
- jakość prowadzenia
- duży wybór silników
- trwałe i ekonomiczne jednostki 1.9 TDI
- wysoka jakość zastosowanych materiałów wykończeniowych
Minusy:
- duża podaż wyeksploatowanych egzemplarzy z powypadkową przeszłością
- duże zainteresowanie wśród złodziei
- mało miejsca na tylnej kanapie dla wyższych pasażerów
- delikatne i drogie w naprawie zawieszenie przednie
- niewielka pojemność bagażnika(440 l – sedan, 390 l – kombi)
Audi A4 jest samochodem godnym polecenia lecz trzeba się dobrze naszukać aby znaleźć egzemplarz wart zainteresowania.
Foto: Łukasz Duliban