Pierwsze Polonezy mają dziś już 35 lat, produkcja rozpoczęła się 3 maja 1978 roku i zakończyła 22 kwietnia 2002 roku i mimo wielu modernizacji jest to przestarzały samochód. Ale czy może być ciekawą propozycją dla kogoś szukającego taniego samochodu?
Polonez jest samochodem klasy kompaktowej produkowany w wielu odmianach nadwoziowych, najpopularniejszy z nich był 5 drzwiowy hatchback ale prócz niego dostępny był też 4 drzwiowy sedan, van o nazwie Cargo oraz lekki samochód dostawczy o nazwie Truck. Stylistyka nadwozia jest dziś już mocno przestarzała. Karoseria jest kanciasta ale znajduje swoich zwolenników. Minusem jest słabe zabezpieczenia antykorozyjne,najszybciej poddają się progi oraz doły drzwi.
[image src=”http://img221.imageshack.us/img221/1807/zwq0.jpg” width=”750″ height=”350″ title=”http://img221.imageshack.us/img221/1807/zwq0.jpg” lightbox=”no” url=”http://img221.imageshack.us/img221/1807/zwq0.jpg” align=”center”]
[image src=”http://img266.imageshack.us/img266/937/3h87.jpg” width=”750″ height=”350″ title=”http://img266.imageshack.us/img266/937/3h87.jpg” lightbox=”no” url=”http://img266.imageshack.us/img266/937/3h87.jpg” align=”center”]
We wnętrzu również widać upływ czasu, a zwłaszcza w modelach Caro. Deska rozdzielcza i materiały użyte do jej produkcji odbiegają od dzisiejszych standardów. Również jakość montażu pozostawia wiele do życzenia. Wyposażenie większości Polonezów jest słabe chociaż jeżeli dobrze poszukać to można znaleźć model z klimatyzacją. Pozycja za kierownicą jest specyficzna, trochę tak jakby siedziało się na krześle. Wygodną pozycję najłatwiej znajdzie sobie kierowca o krótkich nogach i długich rękach. Na plus należy zaliczyć możliwość regulacji kolumny kierowniczej(góra – dół). W pierwszym rzędzie siedzeń pasażerowie znajdą dużo miejsca, a w drugim osoby o wzroście ponad 180 cm będą dotykały głową podsufitki.
[image src=”http://img89.imageshack.us/img89/9679/nv3u.jpg” width=”750″ height=”350″ title=”http://img89.imageshack.us/img89/9679/nv3u.jpg” lightbox=”no” url=”http://img89.imageshack.us/img89/9679/nv3u.jpg” align=”center”]
[image src=”http://img443.imageshack.us/img443/4702/4f0m.jpg” width=”750″ height=”350″ title=”http://img443.imageshack.us/img443/4702/4f0m.jpg” lightbox=”no” url=”http://img443.imageshack.us/img443/4702/4f0m.jpg” align=”center”]
Gama silników Poloneza opiera się na czterech silnikach benzynowych i jednej jednostce wysokoprężnej. Najpopularniejsze są motory o pojemności 1.5 oraz 1.6 benzynowe w różnych wariantach mocy. Ich wadą jest spore zużycie paliwa(w mieście nawet 12 litrów) oraz niezbyt zadowalająca dynamika ale zaletą prosta konstrukcja i tani montaż instalacji LPG. Dobre osiągi Polonezowi mogą zapewnić jednostki 1.4(103 KM) oraz rzadko spotykana 2.0(105 KM).
Silnik diesla to wolnossąca konstrukcja koncernu PSA(Peugeot – Citroen) o pojemności 1.9 l osiągający moc 69 KM, zapewnia mizerną dynamikę(20 s 0-100 km/h) ale za to jest bardzo trwały i ekonomiczny (średnie spalanie to 6 l / 100 km).
[image src=”http://img198.imageshack.us/img198/1932/re69.JPG” width=”750″ height=”350″ title=”bagazni” lightbox=”no” url=”http://img198.imageshack.us/img198/1932/re69.JPG” align=”center”]
Polonez posiada klasyczny układ napędowy czyli silnik z przodu, a napęd na tył. Zawieszenie jest bardzo miękkie, dobrze tłumi nierówności ale cierpi na tym jakość prowadzenia. Nadwozie mocno przechyla się podczas pokonywania zakrętów i wykazuje skłonności do podsterowności. Przód samochodu „nurkuje” przy mocniejszym hamowaniu.
[image src=”http://img38.imageshack.us/img38/7681/sau.JPG” width=”750″ height=”350″ title=”profil gora” lightbox=”no” url=”http://img38.imageshack.us/img38/7681/sau.JPG” align=”center”]
Wady:
- korozja
- kiepskie prowadzenie
- wysokie spalanie silników benzynowych
- stosunkowo niewielki bagażnik
- niski poziom wyposażenia większości egzemplarzy
- mało miejsca dla pasażerów z tyłu
- niska trwałość mostów napędowych w mocniejszych wersjach
Zalety:
- niskie koszty zakupu i eksploatacji
- komfort jazdy
- prosta konstrukcja
- silniki benzynowe dobrze znoszą eksploatacje na LPG
[image src=”http://img607.imageshack.us/img607/6127/5t4m.jpg” width=”750″ height=”350″ title=”liczniki” lightbox=”no” url=”http://img607.imageshack.us/img607/6127/5t4m.jpg” align=”center”]
O ile pierwsze Polonezy są już cenionymi klasykami i ich codzienna eksploatacja może okazać się droga i kłopotliwa to modele Caro,Atu, Caro Plus, Atu Plus i Kombi można bezproblemowo użytkować codziennie. Polecamy egzemplarze z silnikiem diesla i wspomaganiem(z uwagi na ciężki silnik) lub zadbane egzemplarze z LPG. Jeszcze dziś można kupić Poloneza od pierwszego właściciela z niewielkim realnym przebiegiem.
Foto: Bartek Hirsch