30 czerwiec 1983 rok, bramy Fabryki Samochodów Małolitrażowych opuszcza ostatnia Syrena. W ciągu 26 lat wyprodukowano 521 311 egzemplarzy.
20 marca 1957 roku rozpoczęto produkcję modelu Syrena 100. W pierwszym roku wyprodukowano 200 sztuk Syren, których nadwozie wykonane było z blach ręcznie wyklepywanych na cementowo-asfaltowych formach. W następnym roku w ten sam sposób wyprodukowana została jeszcze seria 300 egzemplarzy. Produkcja nadwozi z wykorzystaniem powstałych na prasach tłoczników, łączonych ze sobą poprzez zgrzewanie rozpoczęta została jesienią 1958 roku. W stosunku do prototypów model 100 odróżniało metalowe nadwozie zamiast drewnianego szkieletu obitego płytami pilśniowymi.
[image src=”http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Syrena_104_przod.jpg” width=”484″ height=”300″ lightbox=”yes” align=”center”]
Czytaj także: Terenowe pojazdy FSC!
Do napędu zastosowano dwusuwowy, 2-cylindrowy silnik o pojemności skokowej 746 cm³, generował on moc maksymalną 27 KM przy 3800 obr./min i moment obrotowy 61 Nm przy 2800 obr./min. Jednostka ta została zblokowana z 4-biegową, niezsynchronizowaną skrzynią biegów. W układzie zawieszenia zastosowano resory piórowe oraz amortyzatory dźwigniowe. Z przyczyn technicznych oraz finansowych w Syrenie 100 zastosowano szereg elementów konstrukcyjnych z samochodu Warszawa M20 m.in. pompę hamulcową, przekładnię kierowniczą, drążki kierownicze oraz bębny hamulcowe. Wykorzystanie tych podzespołów przyczyniło się do zwiększenia masy własnej tego modelu. Prędkość maksymalna wynosiła 100 km/h, a średnie zużycie paliwa na 100 km – 8,5 l.
Z biegiem czasu do produkcji zostały wdrażane coraz to nowsze modele.
- 1962 – rozpoczęcie produkcji modelu 102
- 1963 – rozpoczęcie produkcji modelu 102
- 1963 – rozpoczęcie produkcji modelu 103
- 1964 – rozpoczęcie produkcji modelu 103
- 1966 – rozpoczęcie produkcji modelu 104[image src=”http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d3/Syrena_104_tyl.JPG/800px-Syrena_104_tyl.JPG” width=”640″ height=”360″ lightbox=”yes” align=”center”]
21 sierpnia 1972 – przeniesiono produkcję do Fabryki Samochodów Małolitrażowych (FSM) w Bielsku-Białej, po wyprodukowaniu 177 234 sztuk w Fabryce Samochodów Osobowych(FSO). Rozpoczęła się produkcja modelu 105, najbardziej widoczna zmiana w stosunku do poprzedniego modelu to brak otwieranych drzwi „pod wiatr”(tak zwanych „kurołapek”).
[image src=”http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3c/FSM_Syrena_R20_z_1981_roku.jpg/800px-FSM_Syrena_R20_z_1981_roku.jpg” width=”640″ height=”360″ lightbox=”yes” align=”center”]
Syrena to także lekkie samochody dostawcze. Pierwszy z nich to model R-20(1972-1983), którego dziś nazwalibyśmy pick – up, a drugi to model BOSTO (skrót od określenia bielski osobowo-towarowy) furgon produkowany w latach 1975 – 1983.
Foto:wikimedia